Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Berbasis Adobe Flash terhadap Peningkatan Prestasi Belajar Tema 5 Anak Tunagrahita Ringan Kelas 5 di SLB Negeri Surakarta Tahun Pelajaran 2016/2017

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21776/ub.ijds.2017.4.1.1

Abstract

The aim of this research is to determine the effect of the use of adobe flash based multimedia towards the increase of thematic learning achievement of five 5th graders with light intellectual disability in SLB Negeri Surakarta, academic year 2016/2017.This research using quantitative approach with One-group pretest-posttest design pre-experimental design. The subjects involved in this research were five 5th graders with light intellectual disability in SLB Negeri Surakarta. Data is colleted using a multiple choice objective tests. Data analyzed using non-parametric statistics through Wilcoxon Sign Rank test with the help of a software namely SPSS 23. Based on the analysis of descriptive data obtained the average score as much as 52.00 in the pretest and 82.00 in the posttest.The non-parametric statistics results of Wilcoxon Sign Rank Test note that the value of Z values = -2.041 with Asymp Sig (2-tailed) = 0,041 is smaller than a predetermined significance level or 0.041 < 0.05, so the alternative hypothesis is accepted and the null hypothesis is accepted. Based on the analysis result of this research we can conclude that the use of adobe flash based interactive multimedia affect the achievement of thematic learning towards five 5th graders with light intellectual disability in SLB Negeri Surakarta academic year 2016/2017.

Author Biography

Fariz Riza Arfani, Sebelas Maret Universty

Indonesian is beautiful country

References

Alimin, Zaenal., dan Rochyadi, E (2007). Hambatan Belajar dan Perkembangan Anak Unit I Hambatan Belajar dan Perkembangan Anak dengan Gangguan Kognitif atau Kecerdasan. Modul tidak diterbitkan. Diperoleh pada 14 Desember 2016, dari http://file.upi.edu/Direktori/FIP/JUR._PEND._ LUAR_BIASA/195608181985031ENDANG_ROCHYADI/MODUL/MODUL _3_UNIT_1.pdf

Daryanto. (2013). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Kemis & Rosnawati, A. (2013). Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus Tunagrahita. Jakarta Timur: PT. Luxima Metro Media.

Luknanto D (2010). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia. Jakarta. Diperoleh pada 16 Desember 2016. Dari http://luk.staff.ugm.ac.id/atur/PP17-2010Lengkap.pdf.

Meimulyani, Y & Caryoto. (2013). Media Pembelajaran Adaptif Bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Jakarta Timur: PT. Luxima Metro Media.

Munir. (2012). Multimedia Konsep & Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Nurdianti, S .(2013). Pengaruh Multimedia Interaktif Model Permainan Terhadap Peningkatan Kemampuan Operasi Hitung Penjumlahan Sampai 10 Pada Anak Tunagrahita Ringan Di SPLB-C YPLB Cipaganti Bandung. Skripsi. Diperoleh pada 16 Desember 2016, dari http://repository.upi.edu/id/eprt/1737

Nurtantio, P & Syarif, M.A. (2013). Kreasikan Animasimu dengan Adobe Flash. Yogyakarta: CV Andi.

Sidiq, Z & Fauziah P. (2012). Penggunaan Multimedia Interaktif Cerdas Belajar Baca dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan pada Anak Tunagrahita Ringan. JASSI Anakku, Volume 11. Diperoleh pada 16 Desembr 2016, dari ejournal.upi.edu/index.php/jassi/article/ download /3993/2864.

Sistem Informasi Pendidikan dan Dunia Kerja Kementerian Riset, Teknologi, dan Pendidikan Tinggi Republik Indonesia. (2016). Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta. Diperoleh pada 16 Desember 2016, dari http://sindikker.dikti.go.id/dok/UU/UU20-2003-Sisdiknas.pdf

Wijaya, Adhi. (2013). Teknik Mengajar Siswa Tunagrahita (Disabilitas Inteligensi Gangguan Intelektual. Yogyakarta: Imperium.

Yuliana, D.W., Suprapto & Suharni. (2016). Multimedia Interaktif Menyimak Cerita Tentang Peristiwa di Sekitar Untuk Siswa Tunarungu. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Jurusan Teknik Elektro, Vol. 17, No. 1, Januari 2016. Diperoleh pada 16 Desember 2016 dari i-rpp.com/index.php/ didaktikum/article/download/ Terhadap prestasi Belajar Fisika Ditinjau Dari Motivasi Belajar.

Downloads

Published

09-06-2017

How to Cite

Arfani, F. R. (2017). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Berbasis Adobe Flash terhadap Peningkatan Prestasi Belajar Tema 5 Anak Tunagrahita Ringan Kelas 5 di SLB Negeri Surakarta Tahun Pelajaran 2016/2017. Indonesian Journal of Disability Studies, 4(1), 1–8. https://doi.org/10.21776/ub.ijds.2017.4.1.1

Issue

Section

Articles