Teachers' Efforts to Improve Pedagogic Competency in Learning Children with Special Needs in Inclusion Basic Schools in Surakarta

Authors

  • Aulia Nailul Muna Universitas Sebelas Maret
  • Sunardi Sunardi
  • Herry Widyastono

DOI:

https://doi.org/10.21776/ub.ijds.2021.008.01.04

Keywords:

Pedagogical Competence, Children with Special Needs, Inclusion Schools

Abstract

The purpose of this study was to determine the efforts of teachers to improve teacher pedagogical competence in the learning of children with special needs in the inclusive city of Surakarta. The subjects of this study were a class teacher and a subject teacher in ten inclusive schools in the city of Surakarta. This study uses a qualitative case study method, with data collection using interview techniques from aspects of pedadogic competencies and documents of children with special needs as individual teaching programs then technical data analysis using descriptive analysis. The results of this study that based on teaching experience and educational background, teachers still need to increase efforts to improve pedagogical competence in the learning of children with special needs in inclusive schools

References

Arifin, 2017. Upaya Diri Menjadi Guru Profesional, Bandung: Alfabeta.

Departemen Pendidikan Nasional Republik Indonesia. 2003. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Biro Hukum dan Organisasi Sekretariat Jendral Departemen Pendidikan Nasional.

Departemen Pendidikan Nasional Republik Indonesia. 2004. Standar Kompetensi Guru Sekolah Dasar. Depdiknas Dirjen Dikdasmen Wahab, Abdul dan Lestari, Lies Amin. 1999. Menulis Karya Ilmiah. Surabaya: Airlangga University Press.

Departemen Pendidikan Nasional Republik Indonesia. 2005. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Biro Hukum dan Organisasi Sekretariat Jendral Departemen Pendidikan Nasional.

Departemen Pendidikan Nasional Republik Indonesia. 2005. Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan. Jakarta: Biro Hukum dan Organisasi Sekretariat Jendral Departemen Pendidikan Nasional.

Departemen Pendidikan Nasional Republik Indonesia. 2007. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 16 tahun 2007 tentang Standar Kompetensi Guru. Jakarta: Biro Hukum dan Organisasi Sekretariat Jendral Departemen Pendidikan Nasional.

Departemen Pendidikan Nasional Republik Indonesia. 2008. Peraturan Pemerintah Nomor 74 Tahun 2008 tentang Standar Kompetensi Guru. Jakarta: Biro Hukum dan Organisasi Sekretariat Jendral Departemen Pendidikan Nasional.

Fitriana, Rona. 2012. Proses Pembelajaran Setting Inklusi di Sekolah Dasar, Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus Vol 1 No. 1

Yasin, Ahmad Fatah. 2011. Pengembangan Kompetensi Pedagogik Guru Pendidikan Agama Islam di Madrasah (Studi Kasus di MIN Malang 1) Jurnal eL-Qudwah Vol. 1 No. 5.

Puteri, Rizki Utami dan Prasetyo, Arif Partono. 2017. Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru Terhadap Prestasi Belajar Matematikan Siswa (Studi Kasus pada Siswa Kelas XI IPA Negeri 1 Dayeuhkolot). e-Prosiding of Management : Vol. 4, No.3

Musfah, Jejen. 2011. Peningkatan Kompetensi Guru : Melalui Pelatihan dan Sumber Belajar Teori dan Praktik. Kencana Prenada Media Group : Jakarta.

Sunardi dkk. 2004. Standar Kompetensi Guru Pemula Pendidikan Luar Biasa, Departemen Pendidikan nasional, Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi, Direktorat Pembinaan Pendidikan dan Tenaga kependidikan dan Ketenagaan Perguruan Tinggi.

Komariyah, Siti Nurul, Bagaskorowati, Riana, dan Lianty, Leliana. 2017. Pemahaman Guru Terhadap Peserta Didik Berkebutuhan Khusus Di Sekolah Dasar Inklusif Wilayah Kepulauan Seribu, Jurnal Parameter Volume 29 No.2 DOI : doi.org/10.21009/parameter.292.09

Wahyudi, Imam. 2012. Mengejar Profesionalisme Guru. Jakarta: Prestasi Pustakaraya

Zafira, Riwaida dan Gunansyah, Ganes. 2015. Kompetensi Pedagogik Guru Pada Anak Berkebutuhan Khusus Di SDN Inklusi Klampis Ngasem 1 Surabaya. JPGSD Vol 03 No 02.

Downloads

Published

2022-01-24

How to Cite

Muna, A. N., Sunardi, S., & Widyastono, H. (2022). Teachers’ Efforts to Improve Pedagogic Competency in Learning Children with Special Needs in Inclusion Basic Schools in Surakarta. Indonesian Journal of Disability Studies, 8(1), 61–72. https://doi.org/10.21776/ub.ijds.2021.008.01.04

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)